Jak pisać i czego unikać w komunikacie prasowym?

W ostatnim naszym poście napisaliśmy, jak konstruować informację prasową, by zwiększyć jej szansę na publikację w mediach.

Dziś przedstawimy najważniejsze elementy komunikatu prasowego. Poza oryginalnym  pomysłem na temat i treść newsa, warto trzymać się pewnych ustalonych standardów.

Omówimy zatem strukturę informacji prasowej. Przedstawimy też kilka praktycznych wskazówek, czego należy unikać, redagując informację prasową.

Nagłówek komunikatu
Nagłówek newsa powinien zawierać nazwę firmy, której dotyczy, datę publikacji oraz tytuł komunikatu. Warto też zamieścić niewielkie logo firmy. Jednak ważniejszy od layoutu czy wizualizacji jest tytuł wiadomości prasowej. Dziennikarze zaczynają prasówkę od przeczytania tytułu. Jeśli ten „nie chwyci”, nasza informacja może szybko wylądować w koszu.

Tytuł
Jeżeli będzie ciekawy i zaintryguje czytelnika, wówczas jest szansa na przeczytanie całego komunikatu. Naprawdę nie trzeba być copywriterem z kilkuletnim doświadczeniem, by wymyślić nośny tytuł. Warto jednak nieco poćwiczyć, a przynajmniej napisać sobie kilka lub kilkanaście propozycji tytułu i wybrać ten najlepszy. Jeśli konstruujesz tytuł zgodnie z zasadami SEO, pamiętaj, że wyszukiwarki nie rozumieją gier słownych, dlatego postaw na  bardziej dosłowny tytuł, co wpłynie na lepsze indeksowanie treści w Internecie.

Lead
Pod tytułem należy umieścić streszczenie, które ma być esencją całego komunikatu. Dobry lead stanowi odpowiedź na pytania: kto? co? kiedy? dlaczego? z jakim skutkiem? Po przeczytaniu streszczenia czytelnik powinien mieć praktycznie całą informację w pigułce, co zachęci go do tego, by szczegółowo zapoznać się z treścią wiadomości.  O sukcesie informacji prasowej świadczą przede wszystkim dwa omówione elementy – tytuł i lead. Jeśli będą rzeczowe, konkretne oraz interesujące, wzbudzą zainteresowanie dziennikarzy i czytelników.

Często dziennikarz „wycina” zbędne – jego zdaniem – akapity, dlatego komunikat musi być tak skonstruowany, by nawet po usunięciu sporej części newsa, najważniejsze informacje pozostały na właściwym miejscu i były czytelne i zrozumiałe.

Rozwinięcie (body)
Rozwinięcie komunikatu zawiera rozbudowane informacje, które omówiliśmy w streszczeniu (leadzie). To też miejsce na dodatkowe fakty, wypowiedzi uwiarygodniające materiał prasowy (tutaj rada: nie przesadzajmy z cytatami, dziennikarz i tak zamieści jedną, maksymalnie dwie z nich), liczby, wyjaśnienie istoty komunikatu dla osób spoza branży (niespecjalistów). Warto w tym miejscu pamiętać, że nadmiar fachowych określeń branżowych wcale nie musi świadczyć o merytorycznym poziomie tekstu. Wręcz przeciwnie – materiał może być przez to niezrozumiały dla większości i będzie miał niewielkie szanse na publikację.

Informacja o firmie
Krótki opis działalności firmy nie zawsze ma szansę na to, by trafić do mediów, ale ułatwia dziennikarzowi zrozumienie tematu i wpisanie przedsiębiorstwa w kontekst opisany w komunikacie prasowym.

Kontakt do firmy
Warto zamieścić kontakty do autora lub osoby odpowiedzialnej za kontakt z mediami. Często dziennikarze nie publikują cytatów zamieszczonych w komunikacie prasowym, wiedząc że w większości mediów i tak zostanie on zamieszczony bez weryfikacji. Dlatego wolą skontaktować się przed publikacją z firma i dopytać o szczegóły lub prosić o autoryzowaną wypowiedź specjalnie dla danego wydawnictwa.

Zasada odwróconej piramidy

Zasada odwróconej piramidy
Pisząc komunikat prasowy, kieruj się zasadą „odwróconej piramidy” (zob. infografika). Na początku zamieszczaj najważniejsze informacje. Może się okazać, że jedynie one zostaną opublikowane. W rozwinięciu podawaj pozostałe informacje, zachowując kolejność faktów – od najbardziej istotnych do mniej ważnych.

Czego należy unikać w informacji prasowej?
– ogólników, informacji niepopartych faktami i liczbami oraz bez podania źródła;
– przymiotników i epitetów, opieraj zdania na rzeczownikach i czasownikach;
– pytań retorycznych, wielokropków, wykrzykników, podkreśleń i wersalików (dużych liter);
– negatywnie brzmiących sformułowań i ocen;
– błędów logicznych i ortograficznych;
– informacji i faktów sprzed wielu tygodni, które nie są już „newsem”;
– wysyłki tej samej informacji i z tym samym tytułem i treścią do wielu dziennikarzy zajmujących się różną tematyką.

Wielu praktycznych informacji na temat komunikacji z mediami będzie się można dowiedzieć podczas kolejnej edycji warsztatów marketingowych Travel2.0. Ale o tym poinformujemy Was już niebawem.

Zobacz także:

Poradnik | | | . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Możliwość komentowania jest wyłączona.